بیابان سیازگه، ابوزیدآباد

بیابان سیازگی، ابوزیدآباد، عکس از میلاد رافت
    نام فارسی:  بیابان سیازگه
نام انگلیسی:  Siazgah desert

منطقه بیابانی سازگه در موقعیت جغیرافیایی  N33 56 E51 48    در۱۰ کیلومتری  شمال شهرستان ابوزیدآباد و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی کاشان در استان اصفهان واقع است. این منطقه پوشیده از ماسه های روان است و در واقع بخش جنوبی از ریگزار بندریگ را تشکیل میدهد. ماسه ها در این منطقه گستره ای شرقی غربی دارند و تا منطقه بادرود رد شرق ادامه می یابند. به دلیل نزدیکی و سهولت دسترسی از شهرستان ابوزیدآباد، مورد توجه گردشگران است.

تفاوت رنگ ماسه های روان در این منطقه و رنگ تیره آنها باعث شده بیابان های این منطقه به سیازگه شهرت یابد. مردمان حاشیه این منطقه گویشی کهن به نام راجی دارند که از گویش‌های ایران مرکزی است.

حیات وحش

   کل و بز – قوچ و میش- جبیر- گرگ – کفتار-گربه شنی- کاراکال- خرگوش و…

پرندگان

   عقاب طلائی – سارگپه- بالابان- دلیجه- هوبره- کبک – تیهو-باقرقره-دودوک و …

خزندگان

مار شاخدار ایرانی- افعی شاخدار- مار جعفری- تیر مار- شتر مار شیرازی- مار قیطانی و…بزمجه- جکوی دم پهن کایزرلینگ – آگامای استپی-آگامای سروزغی دم سیاه  و …

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی در مناطق ماسه ای  درختان تاغ،  بوته‌های اسکنبیل و نسی و در مناطق استپی درمنه، خارشتر، قلم، چرخه، گون،  پرند، اشنان، جاز، سیا گینه، اسفند،  اشک، شوره  و… است.

دسترسی

مسیر ارتباطی کاشان به ابوزیدآباد، کیلومتر ۱۰جاده خاکی ارتباطی ابوزیدآباد به مرنجاب در شمال ابوزیدآباد

۳ نظرات
  1. شهرام می‌گوید

    متاسفانه یک سوء تفاهم یا سوء برداشت از لغت ” احترام ” در حیطه گردشگری وجود دارد که این سوءتفاهم شاید از ترجمه نامناسب برخورد با جوامع بومی بوده است – غالبا اگر به روستاهای موزامبیک سفر کنید هیچ اجباری نیست که خودتان را با مقداری پوشال یا برگ بپوشانید یا مثلا لازم نیست در جزایر قناری لخت مادرزاد آفتاب بگیرید فقط کافی است که نوع زندگی و هر رفتار دیگر جوامع بومی مورد حمله ، اهانت یا استهزا قرار نگیرد
    مورد دوم مغالطه بحث گردشگری با هر موضوع دیگر بخصوص اعتقادات یا اخلاق است که نوعا بازدید مبتنی بر اعتقادات، زیارت قلمداد میشود که قاعدتا فقط میبایست شامل مکان های متبرک و از این دست باشد. طبیعت، محیط زیست، ابنیه تاریخی، شهرها و روستاها و کوه ها و دشتها جزو مایملک ساکنین یا عابرین نیستند و فقط قوانین و حقوق دال بر حفاظت – نگهداری آنها قابل رعایت است که افراد بومی بدلیل همجواری و یکنواختی کمتر از آن اطلاع دارند – اعتقادات مربوط به نواحی و مکانها نیز بهمین ترتیب منحصرا از عدم اطلاع، خرافات و عدم شناخت مکانها ریشه میگیرند مانند دریاچه ارواح یا کوه چک چک که افسانهایی شنیدنی غیرقابل باور بیش نیستند
    نهایتا چنانچه بنیاد خانواده و جامعه ای با عدم باور دیگران موجب انقراض یا تهدید میشود شرط منطق بازنگری در بنیاد های سست ولرزان آن هست نه گله و شکایت از جمع ناباوران بهمین ترتیب اگرآنها بچشم شما ناخوشایند هستند، شما هم بچشم آنها شاید ناخوشایند باشید وهیچکس مجبور به اطاعت ازرفتاردیگری نیست

  2. Omid می‌گوید

    چقدر تا گردشگری پایدار فاصله داریم!! هرچند عمیقأ معتقدم که گردشگران باید به فرهنگ جامعه میزبان احترام بگذارند و تا حد ممکن از آسیب به طبیعت و فرهنگ جامعه میزبان اجتناب کنند ولی جامعه میزبان هم همیشه باید میزانی از تساهل و‌ تسامح را در گردشگری از خود بروز و ظهور دهد ، فراموش نکنیم ما تنها مسلمانان جهان و تنها کشور مسلمان این کره خاکی نیستیم نگاهی بیاندازید به گردشگری در ترکیه ، دبی ، عمان ، اردن و بسیاری از کشورهای مسلمان دیگر یا حتی نگاهی بیاندازید به مسلمین لبنان که چگونه با تساهل و تسامح در کنار مسیحیان با پوششی باز زندگی می کنند و کوچکترین اثری در پوشش زن مسلمان لبنانی نداشته پس به نظرم بهتر است دیدگاهمان را عوض کنیم و مسلمان ، مسلمانی خود را محکم تر کنند تا اگر هرکسی را با هر وضعیتی دیدند خللی در مسلمانی آنان و فرهنگی که به آن باور دارند ایجاد نکند

  3. SIMA می‌گوید

    سیازگه قطعه کویری رملی که امروز در توسعه صنعت گردشگری شهرابوزیدآباد نقش بسزایی داشته و بی شک خواهد داشت؛ اما به چه قیمتی؟! بی شک حضور عوامل گردشگری خارجی و داخلی با ظاهری بسیار مفتضحانه و بدون رعایت حداقل شئونات اسلامی در برابر دیدگان صدها نوجوانان و جوان این خطه شهیدپرور مسلماً زمینه را برای گمراهی و انحراف این نسل غیرتمند در عصرحاضر فراهم ساخته و در آینده ای نه چندان دور ضربات جبران ناپذیری بر کانون گرم خانوادههای ابوزیدآبادی و حومه نمایان خواهد شد؛ امروز این سئوال در اذهان پدیدار می شود: آنان خود را تا دیروز پاسدار خون شهدا می دانستند و هیاهوی زنده نگه داشتن شهادت و شهادت طلبی را داد و کرنال می کردند، برایشان چه گذشت که امروزخود سردمدار این صنعت شوم شده اند؟! مسئولین شهری و شهرستانی و … خود را بخواب زده اند بی آنکه بر این آسیب اجتماعی دمی بزنند و ترس آن دارند که از هیبت و حشمت سقوط کنند؛ بدانید و بدانید که این موج شوم گردشگری اگر هم اینک اصلاح نگردد، بی شک طغیان کرده و دامن فرزند شما را خواهد گرفت و فرزند شما همسوی این به ظاهر روشنفکران خواهند شد و از آن پس وامصیبتا…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.