مضاعف دوزی
مضاعف به معنای دوچندان ، هرچیز دوچندان شده ، دو برابر و افزون… مضاعف شدن دوچندان شدن ، در فرهنگ عمید نیز ، مضاعف دو برابر و دو چندان معنی گردیده است. اما در اصطلاح هنری مضاعف دوزی به دوختی گفته می شود که بخیه ها در دو مرحله روی هم دوخته شده و نیز رنگهای مورداستفاده از نظر تیرگی بر دوخت قبلی مضاعف بوده باشد. این دوخت تاریخچه مشخصی در طول تاریخ ندارد و آثار خیلی کمی از این دوخت به دست آمده است. با توجه به آثار به دست آمده از جلفای اصفهان و آذربایجان غربی و آثار موجود در موزه های ارمیتاژ لنینگراد و متروپولتین چنین برمی آید که این دوخت یکی از دوختهای رایج قفقاز بوده و درسده های سوم تا سیزدهم هجری قمری از رواج نسبی در ؛ قفقاز ، جلفای اصفهان ، آذربایجان غربی و شرقی و اصفهان برخوردار بوده است ولی دامنه رواج این دوخت در شهرهای ایران بعد از جدا شدن قفقاز از ایران محدود گشته و بعد از سده 3 هجری قمری به کلی تولید آن متوقف گردید.
طرح ها و نقوش مورداستفاده در این دوخت را بیشتر: گل و بوته ، نقوش حیوانی ، و اکثراً طرح های هندسی تشکیل می دهد. بخیه هایی که در مضاعف دوزی مورد استفاده قرار می گیرد. گوناگون است به طور مثال بخیه های اولیه که روی طرح زده می شود پردوزی است و بخیه های ثانوی که روی بردوزی زده می شود بستگی به نوع طرح دارد که متناسب با قسمتهای مختلف طرح شامل : بخیه های حصیری با بست مورب یک طرفه ، بخیه های افقی با بست های عمودی ، بخیه های عمودی با بست های افقی و بخیه های حصیری پیچیده با بست های افقی و عمودی است. در مضاعف وزی رنگ مورداستفاده درنخ زیرین ، روشن ترازرنگ نخ ثانویه است که درروی دوخت قبلی زده می شود و رنگ نخ های مورداستفاده حتماً بایستی از رنگ پارچه مورداستفاده ، تیره تر بوده و در واقع رنگ آن مضاعف باشد. در نمونه های دوخته شده در بعضی مناطق مشاهده می شود که جهت بخیه های ثانویه از رنگ سیاه استفاده شده است ولیدر مضاعف دوزی می توان از رنگهای گوناگون تیره با غلظت های متفاوت جهت قسمت های مختلف طرح استفاده نمود. این نوع سوزن دوزی در حال حاضر در قفقاز رایج می باشد.