موزه مردم شناسی اردکان
اشاره:اردکان به داشتن دبیر فاضل،آقای علی سپهری اردکانی مفتخر است.نام برده علاوه بر تألیف دو جلد تاریخ محلی به نام تاریخ اردکان،با علاقه و کوششی بسیار توانسته است موزهء مردمشناسی اردکان را تأسیس کند.پای سخن او در مورد معرفی موزه مینشینیم و برایش آرزوی توفیق داریم.
از سالها قبل در این اندیشه بودم که به نحوی اشیایی که استفاده از آنها منسوخ شده یا وسایلی که ارزش تاریخی دارند جمعآوری شود،تا در فرصت مناسب به صورت مجموعهای در معرض دید عموم قرار گیرد.لذا اشیاء مناسب در محلهایی که ممکن بود،نگه داری و از سال 1370 فرصت مناسبی به دست آمد و بخشی از اشیاء به زیر زمینی به مساحت تقریبی 30 متر مربع در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی اردکان منتقل شد ولی استقبال مردم و مسئولان از این موزه کوچک از یک طرف و اهدای اشیاء موجود در منازل توسط مردم از طرف دیگر باعث شد تا موزه به محل بزرگتری که دارای 110 متر زیر بنا بود منتقل شود و در دهه مبارک فجر 1371 توسط معاونت محترم عمرانی استان داری یزد افتتاح شدو این سر آغاز یک حرکت نوین بود برای ایجاد موزهای بزرگ.از آن پس به واسطه تلاش شبانه روزی هم کاران در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی و تبلیغات خوبی که برای اهدای لوازم و اشیاء صورت میگرفت به سرعت بر حجم موزه افزوده و در نتیجه میبایست به محل مناسب تری منتقل شد تا زیر زمین کتاب خانه عمومی آیت الله فاضل را که محل نسبتا مناسبی بود در اختیار موزه قرار دهد.
در تاریخ 12 بهمن 1372 توسط استان دار محترم یزد رسما موزه (به تصویر صفحه مراجعه شود) در محل مذکور افتتاح شد و در آن روز موزه تشکیل شده بود از بخش مردمشناسی و چند قطعه اشیاء قدیمی،تعدادی کتاب چاپی و خطی،چند عکس از علمای اردکان و….
بازدید گسترده دانش آموزان و قشرهای مختلف مردم از موزه باعث شد تا اشیاء مناسب به هر نحوی که شده اعم از اهدایی یا ابتیاعی تهیه و بعدا هم بخشهای گیاهشناسی و جانورشناسی به آن اضافه شود. اخیرا نیز طرح استفاده از مجسمه برای به نمایش گذاشتن نحوه به کار گیری وسایل کار و زندگی مردم در دستور کار قرار گرفته و چند مجسمه آن نیز ساخته شده است.
با توجه به روند رو به رشد موزه،نیاز مبرمی به بودجه جهت احداث ساختمان مناسب و تهیه تجهیزات لازم میباشد.امید است مسئولان محترم نیز در این مورد هم کاری لازم را مبذول دارند.
نحوه جمعآوری اشیاء
نحوه جمعآوری اشیاء خاطرات گوناگونی دارد که هم شیرین است و هم شنیدنی،اما به نگاهی گذرا به آن بسنده میشود.امید است این نوشته کوتاه بیانگر حدیث مفصل آن شود.اما مهمترین مسئله در جمعآوری اشیاء اعتماد مردم به مسئول یا مسئولان موزه بود که اساسیترین نقش را در این موضوع ایفا کرد.
اولین بار در اوایل سال 1360 هنگام تخلیه منزل یکی از رجال معروف قرن گذشته اردکان تقاضا شد که بعضی از وسایل آن را برای موزهای که هنوز هیچ نام و نشانی از آن وجود نداشت در اختیار ما گذراند که با گرمی تمام پذیرفته شد و یک جلد کتاب خطی کوچک هم راه با تعدادی از وسایل زندگی به ما تحویل داده شد.مدتها
این اشیاء در خانهای معمولی نگه داری میشد و 10 سال بعد به عنوان اولین اشیاء وارد موزه شد.سپس اعلامیهای در نماز جمعه قرائت شد که در آن از مردم خواسته شده بود وسایل غیر ضروری قدیمی خود را در اختیار موزه قرار دهند و بلافاصله جمعآوری و ردیابی اشیایی که موردنظر بود آغاز شد و کارکنان زحمت کش مرکز تربیت معلم شهید بهشتی(آموزش کده فنی فعلی)کوچه به کوچه و خانه به خانه در این وقت راه صرف کردند و از درون خانههای قدیمی و انبارهای متروکه قطعهقطعه اشیایی را که گرد و غبار چندین ساله روی آنها را پوشانده و به دست فراموشی سپرده شده بودند بیرون آورده و با زحمت فراوان به موزه منتقل کردند.
در مرحله اول برای به دست آوردن وسایلی به خصوص تلاش فراوان به عمل آمد،مانند لوازمی که برای تهیه نخ و پارچه به کار میرفته است از قبیل:چرخ دونه بری که پنبه دانه را از پنبه جدا میکند.کمان حلاجی،چرخ ریسی،چرخ ماسوره،منجنیق برای تهیه تار کرباس،دستگاه کرباس بافی،چرخ طناب تابی،چرخ مومتابی،و…خوشبختانه هم راه با آنها اشیاء جالب دیگری نیز به دست آمد و حضور در محله یا خانهای باعث میشد تا همسایگان نیز از وجود موزه با خبر شده و هرچه در توان دارند به موزه کمک کنند.راستی این هم کاری و اعتماد مایه مباهات و افتخار و تشکر میباشد و امروز در سایه این تلاش و نگه داری موزه کوچک سال 70 به یکی از جالبترین موزههای مردمشناسی کشور تبدیل شده است.
بعد از جمعآوری وسایلی که از قبل در نظر گرفته شده بود،اشیاء دیگری در لیست قرار گرفت و جستوجو برای یافتن آنها آغاز شد.شب و روز به سراغ خانههای قدیمی میرفتیم و آنچه را که ممکن بود جمعآوری میکردیم.این اقدام چنان در میان مردم مؤثر بود که گویی هریک از اهالی اردکان موزه را جزئی از زندگی شخصی خود میدانست و کمک کردن به موزه تنها به قشر و طبقه خاصی اختصاص نداشت بل که از بچه کوچک چند ساله تا پیر مرد و پیر زن سال خورده با علاقه وافر هر چیز را که میتوانست در غنیتر کردن موزه مؤثر باشد به این مجموعه اهداء میکرد.شاید هیچ گاه فراموش نشود که کودک پنج سالهای که یک جعبه کوچک قدیمی در اختیار داشت و اسباب بازیش را در آن میگذاشت به محض اطلاع با آغوشی باز آن را به موزه هدیه کرد و در کنار آن پیر مردی که روزهای آخر عمر خود را میگذراند برای تحویل وسایل زندگیش به موزه،ما را به خانه خود دعوت کرد.شاید اینها یک حماسه ملی باشد و ثبتشان سر مشقی برای آیندگان قرار گیرد.
مسئله دیگری که در جمعآوری اشیاء نقشی مؤثر داشت اصرار مسئولان موزه برای گرفتن بعضی اقلام بود.شاید سماجت و اصرار بیش از حد ما در گرفتن بعضی اشیاء چنان مؤثر واقع میشد که صاحب شیء بیش از این توان مقاومت را نداشت و ناگزیر به موزه هدیه میکرد یا یه قیمت مناسبی آن را به ما میفروخت.گاهی برای انتقال بعضی از اقلام ناچار میبایست مسافت زیادی را پیمود و در روستاهای اطراف اردکان پرسه زد،اما همه سختیها و ناراحتیها را به جان خریدیم تا موزهای آباد و جالب و پر رونق و دیدنی تشکیل شود که خوش بختانه چنین هم شد.
بخشهای گوناگون موزه 1-بخش مردمشناسی
جمعآوری و حفظ و حراست اشیاء و وسایل کار و لوازم زندگی مردم در گذشتههای دور و نزدیک اعم از اینکه این لوازم و وسایل منسوخ شده یا هنوز هم تا حدودی در بعضی مناطق مورد استفاده قرار میگیرند،از اهمیت اساسی برخوردار است.
با توجه به اینکه اشیاء منسوخ شده در حال از بین رفتن است و به احتمال زیاد تا چند سال دیگر نمیتوان اثری از آنها به دست آورد لذا لازم بود در اسرع وقت به جمعآوری این اشیاء پرداخت.حتی اگر برای موزه هم مناسب نباشد فقط نگه داری آنها حائز اهمیت است.اگرچه به نظر میرسد به علت گذشت زمان امکان جمعآوری همه آنها نباشد ولی سعی شده تا حد ممکن این آثار ارزشمند گردآوری و آثار منسوخ شده نیز مرمت و بازسازی شود.
بعلاوه برقراری ارتباط بین نسل قدیم و نسل جدید و آشنا کردن نسل فعلی و آینده با نحوه زندگی و کار و تلاش پدران خویش و آشنایی با وسایل زیستی و کاری آنان اعم از وسایل کار و لوازم زندگی،نوع پوشش،لباس،وسایل نگه داری مواد غذایی و غیره و از همه مهمتر آشنایی با صنایع دستی و هنر مردم منطقه که در بعضی موارد در نوع خود بینظیر بوده است و اطلاع از سیر تحول زندگی مردم هم راه با نحوه به کار گیری وسایل زندگی در ادوار مختلف از انگیزههای اصلی ایجاد این بخش بوده است.
بخش مردمشناسی در حال حاضر
این بخش از غنیترین بخشهای موزه محسوب میشود و بیش از 1000 قطعه اشیاء و لوازم زندگی مردم اردکان در آن به نمایش گذاشته شده است.این اقلام بعضی به صورت مجموعه و بعضی به صورت منفرد میباشند.مهمترین این مجموعهها عبارتاند از: 1-وسایل تولید پارچه که ادوات و وسایل مربوط به کشت پنبه دانه تا بافت کرباس و زیلو و قالی را نشان میدهد.این وسایل تشکیل شده است از:میخ برای کشت پنبه دانه،چرخ دونه بری مخصوص جدا کردن پنبه دانه از پنبه،کمان و سایر وسایل حلاجی، چرخهای ریسی(مخصوص تبدیل پنبه به نخ)ماسوره ورکنی (مخصوص پیچیدن نخ روی ماسوره)،منجنیق جهت تهیه تار کرباس،دستگاه کرباس بافی،دستگاههای زیلو و قالی بافی،چرخ طناب تابی،وسایل نقش زنی روی پارچه،وسایل خیاطی،نمونه
لباسهای دوخته شده از کرباس و…
2-مراحل کشت گندم تا تهیه نان، شامل:وسایل کشت گندم،تشت یا ساعت آبی جهت اندازه گیری زمان آب یاری،وسایل چیدن و حرس کردن گندم را خرد میکردند،وسایل جداکننده کاه از گندم،تپو یا سیلو جهت نگه داری گندم،دستاس یا آسیاب دستی،تنور محلی و وسایل مربوط به پخت نان و…
3-یک نمونه تخت روی حوض که معمولا در خانه اشراف اردکان وجود داشته است هم راه با کلیه وسایل موجود اعم از سفره غذا را ظروف مربوطه،آفتابه و سلفچه(لگن)،وسایل چای خوری، خیک جهت نگه داری دوغ،قلیان و….
4-وسایل آهنگر شامل دم،کوره،سندان،چکش و تعدادی از وسایل ساخته شده توسط آهنگران اردکانی مانند انواع گل میخ، منقل،رکاب،زنجیر،قفل و کلید و…
5-وسایل درودگری شامل انواع اره،رنده،مته و چرخ مته تیز کنی همراه با نمونههای درب و پنجرههای ساخته شده از قرن نهم به بعد.
وسایلی که به غیر مجموعه در موزه نگهداری میشود عبارت است از:وسایل پوست کنی پسته،دنگ مخصوص پوست کنی کنجد، انواع بیل مخصوص کشت و کندن روناس،انواع ترازو اعم از پوستی،فلزی،پارچهای،انواع چراغ شامل چراغهای پیه سوز، لامپا،فانوس،زنبوری،پریموس و نشان دادن طرز استفاده از آنها،انواع سماور ذغالی کوچک و بزرگ،انواع کتری و قوریهای مسی و برنجی از قرن 12 به بعد،چراغ دوچرخه پایی که سوخت آن به وسیله کاربیت تأمین میشده است،انواع ظروف سفالی لعابی که اکثر آن مربوط به یک قرن قبل میباشند،قالبهای قند سفالی، ظروف روغن دان اعم از سفالی،چدنی و کدویی،منقلهای ساخت اردکان به شکلها و اندازههای مختلف که قدیمیترین آنها مربوط به سال 1205 قمری میباشد،انواع دیگ سنگ،دیزی،انواع بخاریهای زغالی کوچک و بزرگ،کوزههای آب،دورههای لعابی و سفالی،انواع خمره،تپو،ظروف مسی کوچک و بزرگ مانند گلدان کوچک،دارودان،مشربههای بزرگ و کوچک،انواع وسایل دست ساز و همچنین کفش،کلاه و سایر وسایل زندگی،اخیرا نیز با استفاده از تندیس شتر،چه گونگی مسافرت با شتر و با استفاده از تندیس گاو و گردون نحوه خرد کردن گندم به نمایش گذاشته شده است و امید است در آینده با به کار گیری تندیسهای بیشتر چه گونگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) استفاده از سایر وسایل موجود را نیز به مردم بنمایانیم.
بخش ایرانشناسی
میراث فرهنگی گران بهاترین یادگار گذشتگان است و در حال حاضر حفظ و حراست از آنها بر آحاد مردم لازم و واجب است.با توجه به اینکه اکثر این یادگارهای گران بها به علت بیتوجهی مردم در حال نابودی میباشد و یا غارت گران اشیاء عتیقه آنها را از کشور خارج ساخته و به قیمتهای گزافی میفروشند یا توسط دولتهای استعمارگر به موزههای معروف دنیا منتقل میکنند (امروز بیش از دو سوم اشیاء ارزشمند موزههای جهان متعلق به ایران میباشد)به همین جهت برای حفظ و حراست از آنها سعی شد تا حد امکان نسبت به جمعآوری آنها در موزه اقدام شود.این امر سبب شد بسیاری از اشیاء قدیمی و ارزشمندی که تاکنون ناشناخته مانده بود و در جاهای مختلف قرار داشت و در حال از بین رفتن بود کشف و به موزه منتقل شود.این امر علاوه بر حفظ و حراست از اشیاء ارزشمند باعث آشنایی نسل امروز با نسل گذشته میشود و همچنین از نظر فرهنگی و آموزشی سهم بزرگی را بر عهده دارد،زیرا حامل پیام نسلهای گذشته به نسل امروز یا به عبارتی معبر انتقال تجربههای گذشتگان به آیندگان است.لذا با عنایت به موارد فوق این بخش از موزه تأسیس شد و همچنان در حال گسترش میباشد.امید است با توکل به خدای متعال و عنایت مسئولان و هم کاری و هم راهی مردم علاقهمند روزبهروز این بخش غنیتر و پر بارتر شود.
وضعیت بخش ایرانشناسی در حال حاضر
این بخش شامل اشیاء عتیقه از دوران ساسانی تا قرن اخیر میباشد و قدیمیترین آنها مجسمهای است از گل رس مربوط به دوره ساسانی.در قسمت سنگ نوشتهها نیز سنگهای وقف نامه، شومینه و غیره وجود دارد که قدیمیترین آنها مربوط به اواسط قرن ششم هجری قمری است.جمعآوری این سنگ نوشتهها یکی از اقدامات اساسی و مهم در این بخش محسوب میشود.همچنین اشیاء قدیمی و ارزشمند دیگر این قسمت عبارت است از:
زیلوهای مسجد جامع که قدیمیترین آن متعلق به 1016 هجری قمری میباشد،تبر زین دراویش متعلق به سال 905 قمری، سکههای دوران سلطان ابو سعید بهادر خان(735-715 هـ-)که در مسجد جامع عقدا به دست آمده است،جام چهل کلام متعلق به اوایل دوره صفوی،کشکول و قندیلهای مسی و کتیبه چوبی متعلق به اوایل قرن یازدهم،سکه دوره صفوی که از مسجد زردگ به دست
آمده است، سکههای نقره و طلای دوره قاجار و اوایل دوره رضا خانی،انواع شمشیر،خنجر،قمه،قداره،چاقو،زنجیرههای دست ساز اردکان و غیره،ماکت بافت قدیم اردکان که این شهر را در قرن یازدهم نشان میدهد،ماکت مسجد زردگ همراه با تعداد زیادی عکس از مراسم تاریخی و بناهای قدیمی اردکان و صدها قلم اشیاء ارزشمند دیگر.
بخش جانورشناسی
بدون شک دیدار از طبیعت و مخصوصا مشاهده حیوانات وحشی و شگفتانگیز برای عموم مردم لذت بخش و تحسین برانگیز است و هرکسی به اندازه دانش خود از دیدار آنها استفاده میکند اما به علت گستردگی طبیعت امکان دست رسی و مشاده نزدیک حیوانات وحشی و پرندگان برای همه میسر نیست و نگه داری آنها به صورت تاکسی درمی در موزههای طبیعی نگه داری کرد.از آنجا که اردکان تاکنون فاقد چنین موزهای بود و دانش آموزان و دانشپژوهان اردکانی برای مشاهده چنین موزهای بود و دانش آموزان و دانشپژوهان اردکانی برای مشاهده چنین موزههایی میبایست فرسنگها راه بپیمایند و از طرف دیگر حیوانات عجیب الخلقهای که در منطقه متولد میشدند به علت نبودن امکانات مناسب برای نگه داری آنها طبق یک سنت غلط بلافاصله معدوم میشوند و همچنین نزدیکی باتلاق گاو خونی به اردکان و عبور هزاران پرنده مهاجر از این منطقه و از میان رفتن تعدادی از آنها در بین راه و عدم وجود مکانی برای حفظ و شناسایی و نگه داری آنها باعث شد تا این بخش از موزه علی رغم اینکه هیچ تناسبی با موزه مردمشناسی ندارد دایر شود.
تاریخچه
ایجاد دو بخش جانورشناسی و گیاهشناسی امری بود که از آغاز مد نظر بود اما عدم امکانات کافی باعث شد تا با اندکی تأخیر صورت پذیرد.
بخش جانورشناسی ابتدا از یک پرنده کوچک به نام چنگر که بر اثر تصادفات با یک موتور سوار جان باخته بود شروع شد و به زودی به صورت یکی از جذابترین و پر خاطرهترین بخشهای موزه در آمد و با اعلان نیاز این بخش از موزه به حیوانات نادر و کمیاب مردم علاقهمند به محض دست رسی به حیواناتی کم یاب از مسئولان میخواستند که جهت تحویل گرفتن آن به نقاط مختلف مراجعه کنند.انتقال حیوانات زنده دردسرهای بزرگی برای دست اندرکاران در برداشت و خاطرات جالب و شنیدنی آنها هیچگاه فراموش نمی شود.از همه جالبتر فرار یک قلاده گرگ بود که در یک قفس آهنی نگهداری میشد و با بیرون رفتن از پنجرهای به عرض 8 سانتی متر موجی از شگفتی و وحشت را در میان مردم ایجاد کرد.
بخش گیاهشناسی یا هر باریوم نیز ابتدا به صورت غیر علمی اما با کمیت قابل توجه توسط دانشجویان مرکز تربیت معلم فراهم شد و انواع گیاهان بومی منطقه از نقاط مختلف استان یزد جمعآوری شد و به صورت خشک در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.ولی بعدا تغییراتی در این بخش به عمل آمد و سعی شد تا حد امکان به روش علمی این کار انجام گیرد تا بازدهی بیشتری داشته باشد.
بخش جانورشناسی در حال حاضر
این بخش در حال حاضر یکی از زیباترین بخشهای موزه محسوب میشود.وجود حیوانات مختلف تاکسی درمی شده و در کنار آنها بعضی از حیوانات زنده موجب شده است تا علاقهمندان زیادی را به خود جلب کند و مردم علاقهمند نیز هر روز با اهدای حیوان جدیدی به غنای این بخش کمک فراوانی میکنند.اغلب حیواناتی که در این بخش نگه داری میشوند از حیوانات بومی منطقه میباشند مانند انواع عقاب،باز،شاهین،کبک،سارکپه،جغد، کلاغ،هدهد،زنبور خوار،تیهو،سیخول،سگتول،روباه، گرگ،جوجه تیغی،بزمجه،اره دم،مار.بعضی نیز از پرندگان مهاجری هستند که معمولا از نزدیکی باتلاق گاو خونی عبور میکردهاند مانند درنا،پلیکان،انواع حواصیل،سر سبز و…. علاوه بر اینها بعضی از حیواناتی هم که بومی منطقه نیستند مانند فک،گربه وحشی و…ناگزیر از شهرهای شمالی تأمین شده است. همچنین حیوانات زنده موجود در موزه عبارتاند از انواع مارهای سمی منطقه،بزمجه،عقاب،طوطی،انواع فاخته،کبوتر،فینچ، مرغ عشق،مرغ یک پا خروسی که به صورت ایستاده راه میرود و سایر پرندگانی که امکان نگه داری آنها وجود داشته است.
بخش گیاهشناسی(هرباریوم)
کویر هم چون دریا است و انواع گونههای حیوانی و گیاهی در آن وجود دارد و بررسی و دست رسی به آنها نیاز به پیمودن فرسنگها راه تحمل سختیهای فراوان است و متأسفانه تاکنون در استان یزد محلی برای جمعآوری و نمایش تیرههای مختلف گیاهان کویری برای عموم مردم وجود ندارد.(هرباریوم)تشکیل شده در مؤسسات آموزش عالی نیز مختص دانشجویان همان مؤسسات میباشد و دست رسی همگان به آنها امکان پذیر نیست. از آنجا که به مجرد بیان نام کویر این نکته تداعی میشود که کویر منطقهای است خشک و سخت و عاری از هرگونه گیاه و سبزه،لذا تأسیس چنین بخشی میتواند علاوه بر اینکه محققان و دانشپژوهان را در حیطه کاری یاری دهد افراد عادی را نیز از این اندیشه نادرست بری سازد و نشان دهد که کویر علی رغم عوامل طبیعی نامناسب از نعمتهای فراوانی بر خوردار است و صدها نوع گیاه وحشی خودرو
در آن وجود دارد که بخشی مهم از زندگی اقتصادی مردم منطقه را زیر پوشش دارد،مانند:زیره،تدور،اسفرزه،انغوره،کتیرا، اسفند،آویشن،بادام کوهی و…که اغلب به کشورهای هم جوار صادر میشود و همچنین وجود گیاهانی که برای تعلیف دام و شتر به کار میرود و موجب پرورش هزاران نفر شتر میشود که بهطور آزاد در حال چرا میباشند و خوراک آنها از همین گیاهان کویری تأمین میشود.همچنین وجود بعضی گلهای زیبای کویری که بسیار جذاب و دل پذیر میباشند.عوامل فوق ایجاد بخش گیاهشناسی را در کنار موزه مردمشناسی،کاری ارزشمند جلوه میدهد و امید است در آینده نزدیک با به کار گرفتن روشهای علمی و خشک کردن گیاهان آنطور که لازمه چنین مجموعههایی میباشد اقدام لازم به عمل آید.
در حال حاضر در این بخش صدها گونه گیاهان وحشی و بومی منطقه که بهطور علمی و غیر علمی،جمعآوری و خشک شده است وجود دارد که مورد توجه بازدیدکنندگان و محققان میباشد.
بخش فرهنگی
اردکان از دیر باز محل زندگی علما و دانشمندان و مهد علم و ادب و دانش بوده است و به همین دلیل صاحب جامع مفیدی در قرن یازدهم مینویسد:
«این قصبه شریفه از قدیم الایام محل توطن فضلا و علما و حکما و منجمین و دانشمندان بوده و هست و در میان اصحاب هوش به یونان کوچک اشتهار دارد.»
لذا به منظور حفظ آثار علما و دانشمندان و آشنایی نسل جدید با آنها این بخش دایر شد و سعی شده است که در حد امکان کتابهای خطی و چاپی علما و نویسندگان اردکانی در گذشته و حال جمعآوری شود.کتب خطی موجود عبارتاند از قرآن به خطهای مختلف،کتب فقهی،طبی،ادعیه،وقف نامهها، صداق نامهها و اسناد تاریخی و دفاتر بعضی از ادارات،به خصوص سند ارزشمند تعمیرات مسجد جامع متعلق به سال 1250 قمری که در آن نرخ دست مزد کارگر و بنا و بعضی اقلام دیگر ذکر شده است و همچنین حزبهای قرآن متعلق به مساجد اردکان مربوط به دورههای مختلف،کتابهای چاپی علمای معاصر،دفاتر اشعار بعضی از شعرای اردکان،عکسهای علما و بزرگان اردکانی، و لوازمی که به نحوی مربوط به وضعیت فرهنگی میباشد مانند اولین دستگاه بلند گویی که به اردکان وارد شد،گرامافن،دوربین عکاسی قدیمی،تلفنهای هندلی،رادیوهای قدیمی و غیره.
بازدید از این غرفه علاوه بر جذابیت خاص خخودش این واقعیت را به اثبات میرساند که اردکان در طول تاریخ همواره مرکزی برای علما و دانشمندان و مأمنی برای فرهیختگان بوده و هست.
دیروز: مزد دست بنا درجه یک-یک ریال و پنج شاهی
شیرینی آلوچهای یک کیلو-یک ریال
امروز: مزد دست بنا درجه یک…
شیرینی آلوچهای یک کیلو…
گزارشی از وضعیت قیمتها در 165 سال قبل
در سال 1250 قمری توسط مرحوم حاج احمد تبارکی مسجد جامع اردکان تعمیر شده و پسر ایشان کلیه مخارج مربوطه را در طوماری ثبت کرده است.این طومار اخیرا توسط حاج سید محمد حسینی پور«صباغ»به این جانب تحویل شده است.خلاصه آن به شرح ذیل میباشد.توضیح اینکه این طومار قرار است پس از مرمت،در موزه مردمشناسی اردکان نگهداری شود.در اینجا لازم میدانم از جناب آقای حسینی پور و دیگر کسانی که تاکنون این طومار را نگه داشتهاند تشکر و سپاس گزاری کنم.
قیمتها:
1-خشت خام تحویل مسجد هر 1000 عدد 5/4 ریال.
2-خشت کلوخین تحویل مسجد هر 1000 عدد85/2 ریال.
3-گچ برای پوشش هر تن 5 ریال.
4-انار 27 کیلو 1 ریال.
5-هیزم 540 کیلو 10 ریال.
6-صابون 1 کیلو 1 ریال.
7-تنباکو 5/1 کیلو 4 ریال.
8-مزد دست بنا درجه یک-یک ریال و پنج شاهی«هر بیست شاهی یک ریال بوده است».
9-کارگر ماهر 11 شاهی-کارگر نیمه ماهر 7 شاهی.
10-جمع مزد دست 13 نفر بنا و کارگر 5 ریال و نه شاهی.
11-اجرت حفر یک حلقه چاه 5 ریال و نه شاهی.
12-تغار برای حمل گل 10 عدد 2 ریال.
13-یک کارگر با گاو در صورتی که 35 واله گل حمل کرده باشد،یک ریال و یک شاهی.
14-ساز و«طنابی که از لیف خرما ساخته میشده»هر عدد 5/4 شاهی.
15-توبره چوبی یک عدد 2 ریال و 17 شاهی.
16-توبره چوبی 2 ریال و 17 شاهی.
17-شیرینی«آلوچهای»یک کیلو 1 ریال.
جمع کل تعمیرات 135 تومان و 7 ریال و 15 شاهی.
قسمتی از طومار مربوط به تعمیر مسجد جامع در سال 1250 موجود در موزه
نظرات بسته شده است.