چاروق دوزی
«چاروق» از صنایع دستی شمال خراسان و بویژه شهر قوچان می یاشد.و لازم به ذکر است که چاروق شمال خراسان با چاروق زنجان به کلی متفاوت بوده و کیفیت چاروق ها و ریزه کاری های آن نسبت به چاروق زنجان بهتر و بالاتر است. «چاروق» عبارت از پاپوش و پای افزار است که از قدیم الایام مورد استفاده بوده و به اشکال مختلف تهیه و ساخته میشده و قسمت اعظم ساختمان آن درقدیم از چرم بودهاست. در فرهنگ معین تحت عنوان چاروق چنین نوشته شدهاست:«چارق { ترکی = چارغ = چاروق} کفش چرمی که بندها بساق پا پیچیده میشود. پا تا به، پالیک.». دراصطلاح محلی ترکی زنجان چاروق را (چارخ) تلفظ میکنند.
چاروق اکنون درزنجان بصورت یک صنعت دستی ظریف ساخته و عرضه میشود. چاروقی که در ادبیات ما از آن نام بردهاند(چارقت دوزم کنم شانه سرت «مولوی») یا در قدیم مورد استفاده بود، بیشتر شبیه به چاروق های شمال خراسان بوده که هنوز اصالت خود را حفظ کرده است. چارق از صنایع هنری، دستی و تزئینی به شمار میرود. چاروق ظریف فرم وشکل خاصی دارد و با مواد اولیه ویژهای که صرفا برای راه رفتن روی قالی و اطاقهای مفروش ساخته میشود که سابقاً پشت بسته و بدون پاشنه بود. ولی چند سالی است که بصورت نعلین و پانه دار ساخته میشود و فقط کف آن از چرم و رویه آن برنگهای مختلف از نخهای ابریشمی و سیم گلابتون بافته و تزئین میشود. استاد آزاد علی محمدی در زنجان در مورد سابقه چاروق دوزی میگوید: چاروق دوزی از خیلی قدیم متداول بود و کشاورزان خودشان آن را از چرم خام درست میکردند ولی بعدها چرم پخته بکار گرفته شد، ولی بصورت امروزی شاید کمتر از صد سال است که تولید میشود.
قبل از همه در زنجان استاد کاری بود بنام جعفر که در این زمینه کار میکرد. بعد از او شخصی بنام رضا این کار را دنبال کرد. سپس استاد اصغر خطیبی این صنعت دستی را متحول و چاروقهای امروزی را در هفت مدل ابداع و معرفی کرد. (در حال حاضر حداکثر دو یا سه مدل از مدلهای معرفی شده وی به بازار عرضه میشود.)او خود میگفت برای نخستین بار قالبهای این پای افزارها را از گل (مخلوط خاک و آب)درست کرده و برای تهیهٔ قالبهای چوبی در اختیار قالب سازان گذاشتهاست. همچنین در تهیه نخهای تابیدهٔ ابریشمی که در تهیهٔ رویهٔ چاروقها از آن استفاده میشود، رشتههای سیم گلابتون را برای اولین بار به کار برده بود. کارگاه چاروق دوزی استاد خطیبی برای مدتی طولانی تنها کارگاه عرضه کننده چاروقهای روفرشی در زنجان بود و ۷-۶ نفر شاگردان استاد با وی همکاری میکردند.
اگر چه کارگاه چاروق دوزی که استاد خطیبی بنا گذاشته بود در حوالی سالهای ۵۴-۱۳۵۳ خورشیدی بدلیل بیماری استاد تعطیل شد، لیکن شاگردان باذوق استاد عرضهٔ این هنر را ادامه دادند. قدیمی ترین شاگرد استاد خطیبی، آقای آزاد علی محمدی بود که این حرفه و رموز آن را بسیار خوب فرا گرفت و خود بطور مستقل کارگاهی دایر کرد. در حال حاضر وی استادی شایسته در این صنعت است. سایر شاگردان نیز بعد از تعطیلی کارگاه مذکور، بعضاً با حمایت سازمان میراث فرهنگی، اقدام به عرضهٔ این هنر کرده و مینایند. و نیز در خراسان رضوی که مهد چاروق می باشد تنها چندین نفر استاد این حرفه زینتی می باشند . و در شهرستان قوچان هم اکنون کمتر از 5 استاد چنین صنعت را دوباره زنده نموده اند.
بر اساس کشفیات باستانشناسی، چکمه چرمی متعلق به مرد نمکی شماره 1، می توان ریشه صنایع چرمی در استان زنجان را حداقل در 2000 ق.م. جست. قدمت هنر چاروق دوزی در احتمالاً به دوره (ساسانی) و اوج تزئینات آن به دوره (صفوی) می رسد که زیبایی و تنوع طرح و نقوش آن، چشم هر هنرشناسی را شیفته نقوش انتزاعی و اصیل خود می نماید. خواستگاه این هنر دراستان زنجان شهر سلطانیه بوده و از آن منطقه به زنجان منتقل گردیده است.