کرمان
در برخی از مدارک تاریخی و جغرافیایی این منطقه کرمان، کارمانیا ، ژرمانیا و کرمانی ذکر شده است. بعضی از جغرافیدانان نام قدیم این شهر را گواشیر و برخی هفتواد می دانند ( داستان کامل آن در شاهنامه آمده است ). به استناد منابع تواریخ عرب و یهود، کرمان منسوب به کرمان بن هیثال بن ارفخشد بن سام بن نوح است و نام آن در کتیبه بیستون به صورت "یویته" ذکر شده است. در دوره ساسانیان فرمانروای کرمان، عنوان شاه داشت چنان که بهرام چهارم (۳۸۸-۳۸۹ ه.ق) به مناسبت این که در زمان پدرش والی کرمان بود به کرمانشاه ( شاه کرمان) معروف بود. در این دوره سیرجان مهم ترین ناحیه کرمان محسوب می شد
استان کرمان در دوره اسلامی و مقارن با ۲۱ تا ۲۴ ه. ق و سالهای بعد از آن تلاطمهای سیاسی زیادی را شاهد بود. عمربن خطاب در این زمان سهیل عدی و عبدالله عتبان را مامور فتح کرمان کرد و این سرداران با گرفتن اندک جزیه ای از حاکم کرمان به مدینه مراجعت کردند. یزد گرد سوم در سال ۲۹ ه. ق در مقابل حمله اعراب به کرمان گریخت. گفته می شود که تا آن زمان هنوز ساکنان کرمان به وی وفادار بودند. در اوایل حکومت عباسیان کاروانهای تجاری پس از گذشتن از دشت لوت از طریق خبیص و ماهان از کنار کرمان می گذشتند و به طرف سیرجان که در آن موقع مهم ترین شهر جنوب شرقی ایران بود می رفتند. تا قرن دهم کرمان مرکز عمده ای به حساب نمی آمد. در زمان عباسیان بود که مهم ترین شاهراه شمالی- جنوبی از طریق سیرجان به طرف جیرفت و بم به شمار می رفت. در زمان سامانیان " ابوعلی ابن الیاس" حاکم کرمان، پایتخت را از سیرجان به کرمان انتقال داد تا از حمله آل بویه فارس در امان باشد و شخصا" در قلعه ارشیر که در نزدیکی "قلعه دختر" و بر روی بلندی قرار داشت، به سر می برد. چهل سال بعد سرداران آل بویه کرمان را فتح کردند. در آن موقع کرمان مرکز اداری و فرهنگی ایالت شده بود و علاوه بر این از نظر دفاعی دو قلعه بزرگ داشت که با خندق احاطه شده بودند. در قرن یازدهم میلادی کرمان تحت تسلط ترکان سلجوقی قرار گرفت تا این که در سال ۱۱۸۷ ترکان غز به آن تجاوز کردند. بنا به گفته " یاقوت" ترکان سلجوقی موجب رفاه مردم کرمان شدند. در سال ۱۲۳۰ کرمان به علت دوری از حمله مغول در امان ماند ولی در سال ۱۳۰۷ میلادی تحت حکومت "قتلق بیگ" به تیول مغولان درآمد. در زمان صفویه کرمان مرکز عمده تجارت شد و به علت شالهای کشمیری مرغوبی که در این شهر بافته میشد، شهرت یافت. در قرن هفدهم کمپانی انگلیسی "هند شرقی" برای صدور شال و پشم کرمان موسساتی ایجاد کرد. در سال ۱۷۴۷ م افغانها به کرمان یورش بردند و محله زرتشتیان کرمان در شمال شهر را به کلی ویران کردند. پس از جنگهای بین زندیه و قاجاریه که رقیب هم بودند، لطفعلی خان زند به کرمان پناه برد. در سال ۱۷۹۴ به مدت سه ماه لشکر قاجاریه کرمان را چپاول کرد و بیست هزار نفر را به بردگی گرفت و به همین تعداد مردم را کور کرد. این تجاوزها در نیمه اول قرن نوزدهم ادامه یافت و قاجاریه حکومت شهرهای تابعه کرمان را به خویشاوندان خود می سپردند و آنها اغلب این شهرها را ملک شخصی خود تلقی می کردند. قاجاریه معمولا" سخت گیرترین ماموران خود را به شهر کرمان می فرستادند تا انتقام طرفداری کرمانیها از زندیه را بگیرند. در نتیجه املاک و قنوات کرمان رو به ویرانی نهاد و مردم گرفتار مشکلات فراوان شدند. در نیمه دوم قرن نوزدهم اوضاع سیاسی و اقتصادی کرمان بهبود یافت. سالهای ۱۸۵۰- ۱۹۲۵ میلادی به مدت ۷۵ سال، دوران نفوذ انگلیسیها در کرمان بود و با تشویق آنان تجارت بین پارسیها ( زرتشتیان) و هندوها رونق گرفت و کنترل بازرگانی کرمان به دست هندوها افتاد، چنان که یک کاروانسرا در کرمان به نام کاروانسرای هندوها معروف شد. کرمان، هم به علت نزدیکی به بندرعباس ( مهم ترین بندر تجارتی آن زمان) و هم به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تجارتی ایران به هند موقعیت بسیار خوبی داشت. شالهای زیبای کرمانی از همین طریق به هند و سپس به اروپا صادر می شد. در سالهای ۱۹۲۰- ۱۹۳۰ صنعت فرش کرمان به حد اعلای توسعه خود رسید و بیشترین قالی کرمان به آمریکا صادر شد. در قرن بیستم قالیبافی صنعت عمده کرمان را تشکیل می داد ولی بعد از جنگ جهانی دوم تقاضا برای فرش کرمان کم شد. علت، بدی کیفیت و رنگ لاکی بود که دیگر مورد پسند خریداران نبود. این صنعت به تدریج از شهر به روستاهای اطراف مثل ماهان، جوپار و چترود کشیده شد آن هم به دلیل وجود کارگر ارزان قیمت که بیشتر زنان و نوجوانان بودند. ولی به هر حال قالیبافی در روستا موجب ارتباط بیشتر بین شهرها و روستاها شد. امروزه کرمان به دلیل وجود معادن و کشاورزی توسعه چشم گیری یافته و از شهرهای آباد ایران است .
نقاط دیدنی امیر لری زاده
شهر کرمان سابقا شش دروازه و حصاری دور تا دور داشت . بیرون حصار به فاصله چهار تا شش متر خندق بود و به فاصله هایی در حدود سیصد متر ودر بعضی جاها نیز به طول پانصد متر. در دو طرف هر دروازه یک برج آجری ساخته شده بود بقیه برج ها و حصار از گل رس بود عمق خندق ها در بعضی جاها هشت متر و بعضی جاها شش متر بود و حصار دور تا دور شهر تقریبا ده کیلومتر( یک فرسخ و نیم محلی ) بود شش دروازه فوق هر کدام اسمی مناسب به خود داشت
دروازه رق آباد یا ریگ آباد :
این دروازه در جنوب شهر واقع و چون هم مرز اراضی رق آباد بود به این مناسبت بنام رق آباد خوانده می شد این دروازه بر سر راه ماهان ، جوپار ، بم و گلباف ، رابر ، راین و جیرفت و بافت و توابع جنوبی که در طرف جنوب شرقی کرمان واقع بودند قرار داشت و هر صبح و شام قافله های سنگین و مسافرینی بی شمار خارج و داخل شهر می شدند مخصوصا ایام تابستان که میوه جات از دهات اطراف به شهر حمل می شد چنانچه شب می آمدند که دروازه بسته بود بیرون دروازه در جایی به نام قلیونچی که تقریبا قهوه خانه های امروزی بود ، می ماندند تا آفتاب بزند و دروازه باز شود و چنانچه اذان صبح می رسیدند به موقع بود و می توانستند با مختصر بازرسی داخل شوند ( باقیمانده یکی از آنها تا همین چند سال پیش در کوچه ای به همین نام بین خیابان منتظری و 24 آذر وجود داشت که درخت خشکیدهی آن هنوز هم باقی است )خلاصه ازدحام زیادی توأم با صدای حیوانات به گوش می رسید و دروازه بان وظیفه داشت بارهائی که به شهر حمل می شد را بازرسی نماید و چنانچه میوه فاسد یا گوشت مانده ای رامی دید آن ها را در خندق می ریخت و صاحب آن را بازداشت می کرد و همچنین اشخاص مشکوک را به شهر راه نمیدادند مگر آنکه معرف و ضامن بدهند . سر درب این دروازه ها ستون های دو طرف که به شکل مناره ساخته شده بود تمام کاشیکاری و اشکالی از پهلوان ها از جمله رستم و سهراب و پهلوان اسد بمی که پهلوانی بنام بود نقش بسته بود و درب آن از چوب محکم ضخیم از جنس چنار یا گردو و به ارتفاع چهار متر و پهنای سه متر تا سه متر و نیم ساخته شده بود و گل میخ های آهنی به آن نصب و از داخل شب بندی آهنی داشت که با قفلی بسیار بزرگ باز و بسته میشد دروازه بانها از گروه شش نفری تا هشت نفری و در موقع خطر از گروه های چهل نفری تشکیل می شدند و این عده کشیک داشتند و دو نفر دائما می بایست بیدار بوده و مواظبت نمایند تا کسی درب را باز ننموده و داخل و خارج نشوند و برای استراحت این گروه در داخل دروازه در دو طرف اطاق های متعدد ساخته شده بود . در سال 1314 شمسی به دستور شهرداری که سابق بلدیه نامیده می شد خراب و خندق های اطراف آن را پر نمودند این دروازه درست مقابل مسجد قائم واقع در خیابان احمدی و در پنجاه متری روبروی آن مسجد واقع بود که امروز اثری از آن بجای نمانده است .
دروازه مسجد :
این دروازه چون نزدیک به مسجد جامع کرمان بوده به این مناسبت به آن دروازه مسجد می گفتند و درست در اول بازار میدان مظفری واقع شده بود . یکی از دروازه هایی بود که جمعیت زیادی از آن داخل و خارج می شد و بیشتر بار و میوه ای که از ماهان و سرآسیاب فرسنگی و شهداد که سابق به آن خبیص می گفتند و همچنین انگور که از سیرچ و گلباف که سابق گوک نامیده می شد و وارد کرمان می گردید راه عبورشان از همین دروازه بوده . همچنین زائرینی که از راه لوت می بایست به مشهد مقدس بروند از همین دروازه خارج می شدند این دروازه به دستور سلطان محمد مظفر بانی مسجد جامع کرمان ساخته شده و در بهترین محل شهر واقع می شد. مانند دروازه رق آباد سر درب و دو طرف آن کاشی کاری شده بود ولی بجای اشکال رستم و پهلوان اسد آیاتی از قرآن روی کاشی های آبی رنگ حک شده بود که منظره بسیار جالبی داشته دروازه مسجد چون رو به خرابی گذارده بود و در صدد تعمیر آن برنیامدند در سال 1296 شمسی چون بیم فرو ریختن می رفت آن را خراب و مردم کاشی ها و آجر آن را بردند . محل این دروازه درست در اول بازار مظفری بوده که در حال حاضر اثری از آن باقی نیست .
دروازه ناصریه :
یکی از بناهای بزرگ و بسیار عالی کرمان بوده که بر پنج دروازه ی دیگر کرمان برتری داشته و مجرای آب سعیدی که در موقع خطر و هجوم دشمن می بایست خندق ها را پر از آب نمایند در وسط همین دروازه قرار داشته سر در و ستون های این دروازه از کاشی های سیاه و آبی و بنفش که اشعاری دل پذیر بر آنها نقش داشته ساخته شده بود . راه شهداد و کوهپایه و زرند و راور و نای بند دهات اطراف این قصبه ها از همین دروازه بوده بعضی از مورخین کرمان نوشته اند دروازه ناصریه به دستور امیر شاهرخ امیر تیمور گورکانی ساخته شده است ولی این روایتی ضعیف است و بعضی عقیده بر آن دارند که دروازه سلطانی به دستور امیر شاهرخ ساخته شده و دروازه ناصریه و برج و خندق اطراف به دستور او تعمیر و مرمت شده است خلاصه دروازه ناصریه یکی از دروازه های قدیمی کرمان بوده و در زمان هجوم لشکریان آغامحمد خان قاجار لطفعلی خان زند از همین دروازه خارج و به طرف بم فرار نمود. محل دقیق این دروازه در طرف راست خیابان ناصریه اول خیابان ده متری که سابق کوچه ی عریضی بود و به نام کوچه مریضخانه معروف است واقع شده بود و امروز اثری از آن باقی نیست و در سال 1308 به دستور بلدیه خراب و خیابان ناصریه به مناسبت اسم همین دروازه که در آن قرار داشته احداث و بنام ناصریه نام گذاری گردید .
دروازه گبری :
این دروازه در طرف شمال کرمان واقع و چون متصل به محله گبرخانه بوده بنام دروازه گبری معروف بوده . این دروازه درست مقابل دروازه رق آباد واقع و فاصله بین این دو درست شش کیلومتر ، یک فرسنگ سابق بوده و ارتفاق این دروازه قریب سه متر بوده و گویند موقعی که نادرشاه در سفر دوم به کرمان آمد از همین دروازه با اسب وارد شهر شد و چون دروازه را با قالی و شال زینت داده بودند نادر متوجه کوتاهی دروازه نشد و با اسب که داخل شد پشت او به چهار چوب گرفت و خراش برداشت ،حاکم شهر خاندان قلی بیگ را مورد عتاب و خطاب قرار داد و آن بیچاره را بطرزی هولناک اعدام نمود که شرح آن در تاریخ کرمان آمده است . این دروازه چون بر سر راه خبیص (شهداد) و دهات زرند و راور کویر و دهات گوهپایه واقع شده بود همه روز بارهای خشکبار و میوه وهندوانه و خربزه زیادی وارد شهر و دروازه بان های آن درآمد خوبی داشتند این دروازه نیز بسیار قدیمی و در همان اوان که محل گبرخانه را ساخته اند این دروازه را هم احداث نموده اند . دروازه گبری در وسط خیابان ابوحامد – اول خیابان شمال جنوبی واقع و در سال 1310 به دستور بلدیه وقت خراب و امروز اثری از آن باقی نیست . در دو طرف این دروازه کاشی کاری زیبائی شده بود که قدیمی بودن آن را میرساند کاشی های آن از رنگ سیاه و آبی لعاب دیده بود.
دروازه سلطانی :
این دروازه در حد شمالی ارگ دولتی واقع و محل آن درست در اول کوچه دبیرستان بهمنیار (درب شمالی سازمان آموزش و پرورش استان فعلی ) بوده ، عبور و مرور از این دروازه کمتر از سایر دروازه ها صورت می گرفته به لحاظ آن که در حد جنوب غربی شهر که ارگ دولتی نیز در همین محل واقع بوده و جمعیت کمی در آن محل زندگی می کردند متصل بوده و یکی دو محله از شهر راه عبورشان از این دروازه بوده و آن دو محله یکی محله کلیمی ها و دیگر محله دولت خانه که شاهرخ زرندی در عصر کریم خان حاکم کرمان بوده ساخته است پاسداران این دروازه از سایر دروازه ها بیشتر بوده چون متصل به ارگ دولتی بوده .این دروازه به نام دولت نیز خوانده می شد سر درب و مناره های دو طرف این دروازه با کاشی های سیاه و قهوه ای کوچک زینت یافته بود روایت دیگر میگویند این دروازه محله دولت خانه بوده که به دستور شاهرخ زرندی ساخته شده . این دروازه چون رو به خرابی و انهدام نهاده بود پیش از دروازه های دیگر کرمان خراب و امروز اثری بجز اسم از آن باقی نیست .
دروازه باغ نظر :
این دروازه چون جلو باغ نظر که بعدا به آن باغ ستاد می گفتند واقع شده بود به این مناسبت به آن دروازه نظر و بعضی اوقات هم به آن دروازه ارگ میگفتند این دروازه درست در محل چهار خیابان فلکه بهداری (بیمارستان باهنر) قرار داشته از این دروازه ایاب و ذهاب افراد شخصی صورت نمی گرفته و بیشتر روزها بسته و هر موقع حکومت یا مامورین حکومتی می خواستند وارد و یا خارج شوند دروازه باز و بسته می شده و نیز حکومت هائی که معزول می شدند در بیرون همین دروازه میدان کوچکی بود با مردم و با مامورین خداحافظی می نمودند .این دروازه را می توان یکی از دروازه های دولتی و مخصوص به مامورین دولت دانست و هر موقع جشن های دولتی رخ می داد این دروازه را با قالی و پارچه های اطلس و چراغ زینت می دادند این دروازه از آجر سفید و نیمه آجرهای ضربی ساخته شده بود و کاشی در آن به کار نرفته و گویا بر درب سنگ مرمر سفیدی نصب و اسم و بانی و تاریخ اتمام دروازه بر آن سنگ منقوش بوده است این دروازه تا سال 1296 شمسی پابرجا و در اواسط همین سال به دستور رئیس قشون کرمان سردار نصرت خراب و خندق های اطراف آن را پر و مسطح می نمایند و غیر از این دروازه در محل میدان ارگ فعلی روبروی درب بازار دروازه کوچکی وجود داشت که به آن هم دروازه ارگ می گفتند و در طرف چپ این دروازه اداره نظمیه (شهربانی )قرار داشت و تمام ادارات حکومتی در محوطه دروازه ارگ و دروازه نظر قرار داشته که که در حال حاضر نیز بیشتر ادارات دولتی از جمله دادگستری و ثبت اسناد و دارائی و شهربانی و بانک ملی و اداره پست و تلگراف و ستاد ارتش در همان اراضی به صورت آبرومندی ساخته شده و استانداری نیز در اول در همین محل قرار داشته . دروازه ارگ در سال 1300 شمسی خراب و خندق های اطراف آن را پر و مسطح می نمایند .
گنبد جبلیه
در منتهی الیه شرقی کرمان گنبد بزرگ و عجیبی از سنگ و گچ بنا گردیده که دست تطاول روزگار در تخریب آن کوتاه آمده است . این گنبد هشت ضلعی تماما از سنگ است و عرض پی آن نیز در پایه به 3 متر می رسد.در هشت طرف آن هشت در بعرض 2متر قرار گرفته که اخیرا برای مستحکم ساختن بنا و جلوگیری از تخریب آن درگاهها را با سنگ مسدود کرده اند و فقط یکی را باز گذاشته اند . قسمت بالای گنبد از آجر ساخته شده است و معلوم نیست که آیا روی گنبد کاشی بوده یا نه
در داخل گنبد ظاهرا گچ بری ها و تزئین کاریهایی وجود داشته که قسمت بالا ریخته و قسمت پائین را تخریب کرده اند . از تاریخ بنا و منظور از ساختمان این گنبد مطلبی ذکر نشده سر پرسی سایکس در کتاب هشت سال در ایران می نویسد : از قبرستان که رد می شوید یک ساختمان هشت ظلعی سنگی خواهید دید که گنبدی به شکل دو هلال برآن قرار گرفته و قطر داخل آن 18 فوت و هر طرفی نیز 18 فوت و نوک آن اجری و منتهی الیه آن دایره می باشد . این محل را جبلیه می نامند و تنها ساختمان سنگی کرمان همین گنبد جبلیه است.
ایرانیان معتقدند که این محل مقبره یکی از زرتشتیان بوده و برخی نیز عقیده دارند که مزار سید محمد تباشیری است .ولی نسبت اخیر را در بعضی نقاط تکذیب می کنند . بدیهی است در زمانی که این قبرستان را ویران کرده اند سنگ این مقبره را برداشته اند و برای نمایی بکار برده اند برخی این گنبد را متعلقبه سلجوقیان می دانند . ولی این ادعا درست نیست . "جبلی " تحریف یافته کلمه " گبری " است و برطبق قواعد اشتقاقهای فارسی " گ " به "ج" بدل شده است قدمت این گنبد را از این کلمه که آن را گنبد "گبر " نیز گفته اند می توان حدس زد که شاید مربوط به پیش از اسلام باشد و از بناهای زرتشتی و گبری است گرچه استیل آن با استیل آتشکده تطابق ندارد .
از سبک معماری آن نیز استنباط می شود بنای مذکور مربوط به اواخر دوره ساسانی می باشد که اوائل اسلام تعمیر و مرمت شده است و یا اینکه در اوائل اسلام با الهام از معماری ساسانی بنا گردیده است .
باغ شاهزاده ماهان
باغ شاهزاده یکی از عالیترین و زیباترین باغهای سنتی ایران محسوب می شود . این باغ در نیم فرسنگی ماهان در دامنهکوههای تیگران جلوه گری می کند و از یادگارهای عبدالحمید میرزا فرمانفرما – حاکم کرمان در اواخر دوره قاجاریه است . گویند که جون خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان بردند بنایی که مشغول تکمیل سردر ساختمان بود تغار گچی را که بدست داشت محکم به دیوار کوبید و کار را رها کرده و فرار نمود آنطور که جای خالی کاشی ها همچنان بر سردرورودی خودنمایی می کند .
این باغ دارای سردر ورودی بسیار زیبا – عمارت شاه نشین و حمام می باشد . از قسمتهای ارزشمند باغ شکه آبرسانیو حوض های آن می باشد که در محور مرکزی باغ قرار دارد درجلوی عمارت اصلی حوض بزرگی با 5 فواره مشاهده می شود و آب این حوض که سرچشمه آن قنات معروف تیگران است به پاشویه سنگی اطراف آن ریخته و از آنجا به طرف ده شرشره آبشارگونه جاری می شود . این شبکه آبرسانی از نظر طراحی شاهکار محاسبه و دقت بشمار می رود . بازسازی باغ شاهزاده بعد از پیروزی انقلاب درسال 70 همزمان با برگزاری کنگره خواجوی کرمانی انجام گردید . در حال حاظر قسمت شاه نشین به یک رستوران مبدل گردیده و توسط بخش خصوصی اداره می گردد . این باغ دارای درختان میوه بسیاری از جمله انگور -آلو- آلوچه (گوجه سبز) – هلو – گردو و … می باشد که در بین درختان زینتی جای گرفته و خودنمایی می کنند . هرساله گردشگران بسیاری از سراسر ایران وجهان برای بازدید از این باغ به ماهان می آیند و ساعتی را با آرامش و فارغ از دغدغه های زندگی سپری می نمایند .
حمام ابراهیم خان
این حمام مانند سایر حمام های سنتی ایران پایین تر از سطح زمین بنا شده است که این امر در حفظ گرمای داخل حمام و همچنین آبرسانی آن مؤثر بوده است . سر در حمام که در ضلع جنوبی قیصریه ابراهیم خان واقع شده است ، دارای تزیینات کاشیکاری از نوع خشتی هفت رنگ و طاق آن مقرنسکاری است . از طریق راهروی زاویه دار به بخش رختکن حمام وارد می شویم . این فضا دارای گنبد مرکزی و ایوان های جانبی می باشد . در مرکز آن حوض آبی قرار دارد که علاوه بر زیبایی فضا در انعکاس نور به داخل رختکن تاثیر بسزایی دارد .
تمامی سقف ها بر ستون هایی سنگی استوار شده اند و تزیینات کاربندی زینت بخش آنها می باشد و پس از گذر از راهروی طولانی و زاویه دار به گرمخانه راه می یابیم . اصولاً شکل راهروها در محرمیت و حفظ فضای داخلی از دید مستقیم و جلوگیری از خروج هوای گرم مؤثر بوده است . سقف رختکن نسبتاً کوتاه و بر ستون های سنگی استوار شده است . در این فضا بخشی جهت اعیان و اشراف نیز وجود دارد . خزینه و چال حوض از دیگر عناصر گرمخانه می باشد . تزیینات گرمخانه حجاری های زیبا و کاشی های خشتی هفت رنگ می باشد و نور آن از طریق سقف ها تامین می شود . استفاده از الگو های قرینه و تزیینات منحصر به فرد سقف رختکن از ویژگی های این اثر می باشد . حمام ابراهیم خان از حمام های معتبر شهر محسوب می شده است . نکته جالب توجه اینکه برخلاف سایر حمام های سنتی کرمان این حمام هنوز هم جهت استحمام مورد استفاده قرار می گیرد و خوشبختانه تا کنون به سفره خانه و یا چایخانه مبدل نگردیده است .
مدرسه ابراهیم خان
از دیگر بناهایی که از دوران حکومت ابراهیم خان ظهیر الدوله و از زمان قاجار بر جای مانده ، مدرسه ابراهیم خان است . ساختمان این مدرسه یکی از زیباترین بناهای عصر قاجاریه در شهر کرمان است .
نقشه بنا از نوع چهار ایوانی و حجره ها پیرامون حیاط شکل گرفته اند . با استناد به کتیبه موجود در ضلع غربی مدرسه ، استاد اسماعیل قصاع سازنده آن بوده است . درانتهای ایوان قبله ، محراب زیبایی از کاشی هفت رنگ وجود دارد تمامی بخش های مدرسه عناصر تزیینی مانند گچ بری ، کشته بری ، مقرنسکاری و کاربندی دیده می شود . سر در ورودی در ضلع غربی قیصریه ابراهیم خان واقع شده و دارای طاق بندی ، تزیینات کاشی و حجاری بر سنگ یکپارچه است و بر بام سر در جایگاه ساعت قرار دارد که در سال های بعد به مجموعه افزوده شده است . در ضلع جنوبی مدرسه خانه مدرس قرار گرفته است . این فضا دارای در های ارسی با شیشه رنگی می باشد وتمامی نماهای آن کاشیکاری شده است .
بلندترین بادگیر موجود شهر در این مکان قرار دارد که نزدیک به شانزده متر ارتفاع دارد . مدرسه مذکور را الهام از معماری عصر صفویه بنا شده است .
بازار ابراهیم خان
این بازار در ضلع شرقی مدرسه و حمام قرار دارد و به نام قیصریه زرگری شهرت دارد . کاربری آن از گذشته تا به امروز حفظ شده است .
معماری و تناسبات آن با الهام از معماری عصر صفویه می باشد . تمامی سقف ها دارای کاربندی می باشند . طول این بازارچه قریب یکصد متر است که در حد فاصل آن فضای بازار قیصریه تعبیه شده و ورودی مدرسه ، حمام ، آب انبار از طریق آن می باشد . استفاده صحیح از فضای این بازار باعث شده که تا حدودی زیبایی های آن حفظ شود و دخل و تصرفات کمتر در آن صورت گرفته است .
آب انبار
آب انبار ابراهیم خان در ضلع شمالی قیصریه واقع شده است و در عصر خویش یکی از آب انبارهای معتبر شهر کرمان بوده که آب بخشی از شهر قدیم کرمان را تأمین می نموده است . کمبود ریزشهای جوی و نزولات آسمانی و فقدان آب های سطحی جاری ، در بسیاری از شهرهای حاشیه کویر به ویژه شهر کرمان ، ضرورت ذخیره آب را برای مواقع کم آبی ایجاب می کرده است تا مخازنی ساخته شود و آبی گوارا برای مصارف شرب و… فراهم کند . تأمین آب اکثر آب انبارها عمدتاً از طریق قنات ها بوده است . آب انبار از جمله بناهای عام المنفعه بوده است که در کنار سایر عناصر شهری مورد استفاده عموم قرار می گرفته است .
طاق سر در آب انبار ابراهیم خان دارای مقرنسکاری است و کتیبه ای از کاشی خشتی زینت بخش آن می باشد . این سر در با دهلیزی مسقف و پله کانی سنگی به پا آب راه دارد و مخزن آن در عمق زمین بنا شده است .
مجموعه گلنجعلی خان
گنجعلی خان از سرداران سلحشور دربار صفویه بود که به سال 1005 هـ .ق به فرمان شاه عباس صفوی حاکم کرمان گردید. او مردی لایق و حاکمی دلیر و مدیر بود. دوران حکومت وی در کرمان از روشن ترین دوران تاریخی این دیار است. در این دوره کرمان از ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خوبی برخوردار بود و بی تردید این وضعیت سرچشمه از لیاقت و کفایت حاکم «گنجعلی خان» سرچشمه می گرفت.
اقدامات عمرانی چشمگیری در دوران حکومت (1005 – 1034 هـ .ق) صورت پذیرفت که بنا به گفته دکتر باستانی پاریزی «او سعی داشت شهر ضعفا را لااقل به دهکده اغنیا تبدیل نماید». از جمله بناهای عام المنفعه که به دستور این حاکم در شهر کرمان ساخته شده مجموعه گنجعلی خان شامل میدان، مسجد، حمام، بازار، سرا و سایر ابنیه دیگری است که در دوران حکومت او احداث و امروزه از جاذبه های تاریخی و دیدنی شهر کرمان محسوب می گردند.
این مجموعه که در مرکز شهر کرمان و در حاشیه بازار واقع شده، در ساخت، شکل گیری و تکامل بازار کرمان تأثیر گذار بوده است. مساحت مجموعه قریب به 11000 متر مربع است که دارای یک میدان می باشد و سایر آثار و ابنیه در محورهای شرقی – غربی و شمالی – جنوبی آن شکل گرفته اند. به منظور تکامل مجموعه و با توجه به کاربری های متفاوت بازارها و مساجد کوچکی در چهار جناح میدان بنا کرده اند و یک مسجد اختصاصی در ضلع شرقی میدان وجود دارد که با توجه به تزیینات منحصر به فرد، می توان آن را موزه ای از هنرهای بدیع معماری برشمرد.
حمام گنجعلی خان
یکی از مهمترین بناهای مجموعه، حمامی است که در ضلع جنوب میدان و در میانه بازار بزرگ کرمان واقع است. این بنا تلفیقی از هنر معماری و کاربرد مصالح گوناگون، با فضایی مناسب و مورد پسند عامه مردم است.
این حمام به استناد کتیبه سردر آن در سال 1020 هـ .ق. ساخته شده و معمار آن سلطان محمد، معمار یزدی بوده است که با برداشت صحیح از اوضاع اقلیمی، اقتصادی و فرهنگی منطقه چنین بنایی را احداث نموده است.
سردر حمام دارای تزیینات گچبری و نقاشی است. تزیینات در دو مورد تاریخی انجام گرفته است. بر روی آثار دوره صفویه،
شخصی به نام میرزا شکراله در حدود 75 سال پیش و با توجه به الگوهای پیرامون خویش نقاشی کرده است.
حمام گنجعلی خان اثری بدیع از نقاشی ها، مقرنس کاری ها، کاشیکاری ها و گچبرهای زیبا همراه با استفاده از تزیینات سنگی بسیار ظریف است. آب مورد نیاز این حمام از قناتی تأمین می شد که مظهر آن در میدان گنجعلی خان بود. خروج فاضلاب آن نیز با درنظر گرفتن مسائل بهداشتی و زیست محیطی بوده است. این حمام 26 متر طول 30 متر عرض و حدود 1300 متر مربع زیربنا دارد، که شامل سردر، دالان ورودی، رختکن، هشتی حدفاصل گرمخانه، خزینه، چال حوض، بخش خصوصی و تون می باشد.
در غرفه های بخش رختکن با ایجاد قرینه سازی در ایوان ها، ایوانچه ها و ستون های سنگی، فضای زیبان و مناسبی به وجود آمده است. و نور آن از روزنه سقف ها و انعکاس آن در آب حوض ها تأمین می شود. سقف رختکن با ارتفاعی نسبتاً بلند بر ستون های سنگی استوار است. تزیینات آن کاربندی و یزدی بندی می باشد و ازاره آن کاشی خشتی با نقوش اسلیمی دارد.
با دالانی زاویه دار به گرمخانه راه می یابیم. در این قسمت و در ضلع شرقی آن چال حوض عمومی و در بخش غربی آن چال حوض خصوصی قراردارد و حاکم نشین در این قسمت واقع شده است.
سقف گرمخانه طاقی شبیه خیمه است که طراحی فضای آن بصورت هشت و نیم هشت صورت پذیرفته که نور آن از سقف تأمین می شود و هشت ستون حمام زیبایی آن را دو چندان کرده است. طاق های جناقی با خیز کم بر روی هشت ستون گرمخانه به صورت یکپارچه قرار گرفته اند و حوض آب سرد، چشم اندازی زیبا از معماری، گچبری و کاشیکاری حمام را درون آب زلال خود به تصویر کشیده است. استفاده از سنگ های حجاری شده همراه با طاق و ایوان جلوه خاصی به فضای معماری حمام داده است به گونه ای که فضاهای کوچک بزرگ تر و فضاهای تاریک روشن تر جلوه می کنند. سیستم آبرستانی و فوران فواره ها بسیار اصولی طراحی گردیده و سنگ های یکپارچه نصب شده در بدنه شرقی و غربی حمام موقعیت زمانی را جهت ابلاغ به مشتریان با تابیدن نور خورشید مشخص می نماید. از دیگر بخش های حمام سیستم گرمایش آن است که گرمای حاصله از تون به زیر کانال های کف هدایت و دود حاصله از دودکش خارج می شود.
این حمام تا حدود 60 سال پیش دایر بوده اما در حال حاضر نقش و کاربرد گردشگری پیدا کرده و همه روزه به ویژه در تعطیلات، پذیرای بازدیدکنندگان بسیاری است. در حال حاضر در این حمام مجسمه های مومی ملبس به لباس های سنتی مردم کرمان، صحنه هایی از استحمام به شیوه سنتی را به نمایش می گذارند. در کنار این مجسمه ها وسایل مختلف حمام نیز نمایش داده می شود. این مجسمه ها در سال 1352 در دانشکده هنرهای زیبای تهران، طراحی و به این محل منتقل شدند.
میدان گنجعلی خان
از دیگر آثاری که از مجموعه گنجعلی خان بر جای مانده، میدانی در بخش مرکزی شهر کرمان است که در حاشیه بازار بزرگ واقع شده است. در گذشته، میدان ها شهر در نزدیکی مقر حکومتی احداث و از آنها برای جمع کردن مردم و ابلاغ اعلانات حکومتی و یا شرکت در مراسم عزاداری استفاده می شد. میدان به معنای خاص به فضای وسیعی در بخش مرکزی شهر اتلاق می شد که از دیرباز به یادگار مانده و کاربرد سیاسی، نظامی، اجتماعی و گاهی اقتصادی داشته است.
میدان گنجعلی خان همانند میدان های نقش جهان در اصفهان و یا میرچقماق در یزد، در اطراف خود بعضی از عناصر شهری را گردآورده است. در سه ضلع میدان گنجعلی خان بازار واقع شده و در ضلع دیگرش سرای گنجعلی خان قرار دارد. وجود حمام، آب انبار، ضرابخانه و همجواری با بازارها و چهار سوق، این مجموعه به هم تنیده را کامل کرده است.
طاقنماهای آجری، کاشیکاری، فضای سبز، حوض آب و دیگر آثار دیدنی، بر زیبایی این میدان افزوده اند.
طول میدان 100 متر و عرض آن 50 متر است. در شمال میدان، ضرابخانه و بخشی از بازار مسگران واقع است. در جنوب آن بازار و حمام گنجعلی خان قرار دارد و مسجد و سرای گنجعلی خان در شرق میدان واقع شده اند. در قسمت غربی میدان نیز آب انبار گنجعلی خان و بخشی از بازار مسگرها واقع شده است.
مسجد گنجعلی خان
مسجد در ضلع شرقی و در جوار سرای گنجعلی خان واقع گردیده است. ورودی آن از طریق طاقنماهای میدان است که ساده اجرا شده اند. در بدنه داخلی طاقنما تزیینات گچبری با طرح گره دیده می شود که تماشاگر را به خود جلب می کند. در انتهای این نما سر دری کوچک با طاق مقرنسکاری دیده می شود که ورودی مسجد است. سنگ نبشته بالای ورودی که با خط نستعلیق نوشته شده چنین است:
بعهد دولت عباس شاه آنکه جهان گشت زعدلش بهشت
گنجعلی خان در سبع و الف بانی این مسجد طاعت سرشت
به استناد کتیبه، تاریخ احداث مسجد 1700 هـ . ق. است. با دالانی طولانی که بدنه آن گچبری شده به فضای گنبدخانه می رسیم. در این فضا نیم طبقه ای جهت خانم ها در ضلع شرقی برپا شده که بر ستون های گچبری شده استوار است. نقشه گنبدخانه مربع است که در پاکار تبدیل به هشت و در مرکز گنبد تبدیل به نورگیر 12 ضلعی شده است. تمامی سطح داخلی گنبد با مقرنسکاری و تزیینات مرسوم دوره صفویه تزیین شده است. در این مسجد کوچک اثری از تمامی هنرهای ظریفه معماری مانند گچبری، خطاطی، حجاری، کشته بری، درودگری، کاشیکاری به چشم می خورد و به همین جهت می توان آن را موزه ای از هنرهای عصر صفویه دانست. نور داخلی مسجد از نورگیرهای جانبی و سقف تأمین می شود.
ضرابخانه (موزه سکه)
این بنا فاقد کتیبه می باشد و در حد میانی بازار غربی و در شمال میدان واقع است.
نقشه آن چهار طاقی و به شکل هشت ضلعی می باشد که دارای گنبد مرکزی و ایوان های جانبی است.
این بنا 242 متر مربع مساحت دارد که یک اتاق و 4 غرفه در چهار گوشه ساختمان واقع شده است. طاق ها و ایوان های ضرابخانه با گچبری های زیبایی تزیین گردیده است.
سایر تزیینات بنا شامل یک رشته گچبری های کاذب (طرح آجری) می باشد و سقف آن کاربندی شده است و نورگیری در مرکز سقف آن وجود دارد. شکل بنا بیشتر به زورخانه شباهت دارد اما به نظر می رسد در دوره های خاص از آن به عنوان ضرابخانه استفاده می شده و به همین نام در اذهان عمومی جای گرفته است.
این بنا از آثار اواخر دوره گنجعلی خان است و محل ضرب سکه و مسکوکات طلا و و نقره دولتی بوده است. نخستین مرمت ضرابخانه از سال 1345 به کمک بانک مرکزی آغاز گردید.
این محل که تا چندی پیش موزه مردم شناسی بود به همت سازمان میراث فرهنگی به موزه سکه تبدیل شده است.
در حال حاضر انواع سکه های قدیمی در غرفه های آن به نمایش گذاشته شده و یکی از معتبرترین موزه های سکه ایران است.
آب انبار
این بنا در حد میانی بازار غربی قرار گرفته است و دارای سردری زیبا با تزیینات مربوط به دوره صفویه می باشد. تاریخ احداث آن 1029 هـ .ق. است. آب انبار به دستور علیمران خان پسر گنجعلی خان بنا شده است و معمار آن استاد عبدا… بوده است.
این آب انبار بادهلیزی طولانی و راه پله به پا آب راه دارد و مخزن آن در این قسمت واقع شده است. این محل یکی از معتبرترین آب انبارهای شهر در عصر خویش تلقی می شده است.
سرای گنجعلی خان
در ضلع شرقی میدان و در محور آن سردر بلند و زیبایی وجود دارد که در پاکار آن تنها کتیبه نوشته شده توسط علیرضا عباسی خطاط و خوشنویس مشهور دربار شاه عباس درآن جود دارد و تاریخ احداث بنا به استناد کتیبه مذکور سال 1007 هـ .ق. می باشد. مقرنس سردر در حمله ددمنشانه آغامحمد خان قاجار به کرمان فرو ریخته و بخش کوچکی از آن باقی مانده است که نشانه گذشته پرشکوه این سردر می باشد. ساختمان این سرا در دو طبقه احداث شده است. در طبقه زیرین دکاکین و در طبقه بالا حجره های تجار ساخته شده اند. نمای این سرا دارای کاشیکاری معرق بوده است. طرح های مورد استفاده نقوش مرسوم عصر صفویه است که تحت تأثیر هنر نقاشی چین و مغول می باشند. نقشه سرا چهار ایوانی است که در ایوان های شرقی وشمالی و جنوبی تزییناتی از نوع گچبری و نقاشی وجود دارد و در دوره های بعدی ورودی هایی از طرفین شمال و جنوب به داخل آن گشوده اند که سرا را به بازارهای اختیاری ونمد مالی متصل می نماید.
بازار گنجعلی خان
بازار از دیرباز نه فقط یکی از مراکز خاص تجاری و تعیین کننده سرنوشت اقتصادی شهر ما محسوب می شده بلکه در گذرگاه سیاست و مسائل اجتماعی به طور کلی ساختار فرهنگی و معماری جایگاه خاصی داشته است. از لحاظ ساختار فرهنگی، بازار هم مکانی برای داد و ستد به شمار می رفت و میعادگاه اهل تجارت بود و هم دانشگاهی برای تدریس اخلاق فرزانگی. خصیصه و تبادلات تجاری در شهر کرمان در دوره های مختلف، بازار پر رونق را تدریجاً شکل داده است. بازار اصلی و بزرگ شهر در مرکز آن قراردارد و جهت آن شرقی – غربی است. این بازار خط مستقیمی است که در دو سوی آن دو دروازه ورودی و خروجی شهر یعنی دروازه ارگ و دروازه مسجد (وکیل) قرار دارد. طول آن حدود سه کلیومتر است و متشکل از کاروانسراها، سراها و تیمچه هایی است که همگی در دو راستای عمود بر هم جای گرفته اند. دو بخش از بازار کرمان در زمان یکی از حکام و فرمانروایان این دیار ساخته شده و از حیث ویژگی هایش در ایران، منحصر به فرد و در داخل و خارج کشور زبانزد خاص و عام است.
بخشی از بازار بزرگ کرمان در مجاورت مجموعه گنجعلی خان قرار دارد که بازار مسگری و بازار گنجعلی خان از آن جمله اند. بازار مسگری و بازار گنجعلی خان از آن جمله اند. بازار مسگری در امتداد بازار کلاه مالی در ضلع شمالی و شرقی میدان گنجعلی خان هستند که عناصری مثل ضرابخانه و آب انبار در آن قرار گرفته اند و بازار مسگری جلوی ضرابخانه به طول 98 متر و عرض 6 متر است. همچنین بازار جنوبی گنجعلی خان که حمام در اواسط آن قرار دارد و بخشی از بازار بزرگ (راسته بازار) را تشکیل می دهد و در امتداد بازار سراج ها قرار دارد. در تلاقی بازار غربی و جنوبی در گوشه جنوب غربی، چهار سوق بزرگ شکل گرفته که معماری این فضا در نوع خود کم نظیر و سقف آن در گذشته فرو ریخته و مجدداً بازسازی شده و تزییناتی از دوره قاجاریه زینت بخش آن است.
ارگ راین
این ارگ در جنوب غربی شهر کنونی راین و بر بالای قلعه ای با شکوه و عظمت خودنمایی می کند . این بنای خشتی با مساحتی بیش از 20 هزار متر مربع تا حدودی به ارگ تاریخی بم شبیه است . پلان قلعه تقریباً مربع شکل و با چندین برج در اطراف مزین شده است . دور تا دور قلعه را حصاری در برگرفته که ارتفاع آن اندکی بیش از 10 متر است . تنها ورودی قلعه از جبهه شرقی است که با سر در بزرگ و باشکوه به محوطه داخلی راه دارد .
بعد از عبور از کوچه شرقی – غربی به چهار سوی کوچک هشت ضلعی می رسیم که انتهای راهروی آن به چهار ساختمان زیبا که احتمالاً محل حاکم نشین بوده ختم می شود . این خانه ها به وسیله حصار و با برج هایی در اطراف محصور شده است . چنین به نظر می رسد که خانه های یاد شده در زمان قاجار ساخته شده باشند زیرا پلان و نقشه آن ها شبیه بناهای این دوره است .
قلعه ، عناصری چون بازار ، اصطبل ( تابستانی و زمستانی ) زورخانه و محل عامه نشین دارد .از قدمت و زمان بنیان اولیه قلعه اطلاع دقیقی در دست نیست و تاکنون هیچ شواهد و مدارکی که قدمت آن را دقیقاً مشخص کند به دست نیامده است و تا زمانی که تحقیقات علمی و کاوش های باستان شناسی انجام نپذیرد نمی توان تاریخ دقیقی برای آن منظور کرد .
این قلعه را میرزا حسین خان راینی ، جدسادات راین ساخته است . قلعه راین طی اعصار گذشته متأسفانه بر اثر عوامل طبیعی و انسانی تخریب، ویران و تاکنون بارها مرمت و تعمیر شده است .
قلعه راین یکی از مهم ترین آثاری است که می تواند بر تاریخ هزار ساله این خطه گواهی دهد و بر سند موجودیت راین قبل از اسلام مهر تأیید نهد . این قلعه مدرک گویایی است که شاید قدمت و سابقه این دیار را به دوره ساسانیان می رساند و همانند راوی و قصه گوی پیر و سالخورده ای که ناملایمات و طوفان حوادث کمرش را خم کرده و بر رخسارش چین و شکن افکنده ، از حکایات و داستان های تلخ و شیرینی که عمری با آنها قرین و دمساز بوده با ما سخن می گوید .
این قلعه بعد از ارگ بم دومین بنای خشتی استان کرمان محسوب شده و می تواند به عنوان یکی دیگر از قطبهای توریستی کرمان خودنمائی کند .
این بنا تا به حال مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته ، چرا که همچون ستاره ای کم فروغ درکنار ارگ بم مهجور مانده بود ولی این پتانسیل امروز به واسطه تخریب ارگ بم از اهمیت بیشتری برخوردار بوده ومحتاج توجه ویژه می باشد . چرا که میتواند همچون ارگ قدیم بم مایه فخر یار کریمان باشد .
آتشکده های کرمان
کرمان یکی از قدیمی ترین مراکز زندگی زرتشتیان است و هنوز هم زردشتیان در کرمان زندگی می کنند . زرتشتیان پنج بار در روز نماز می خوانند و قبله نماز ایشان از جمله نور آتش است . از این رو برای نگهداری آتش و مراسم نیایش همگانی ( جشن ) مکانهایی به نام آتشکده ساخته شده است . ایشان در نماز روزانه خود پس از سپاس خداوند پیمان می بندند که به خشنودی اهورا مزدا و خوار کردن اهریمن جهان را با دانش نیک هر روز تازه تر از دیروز کنند.
آتشکده کرمان :
اصل ساختمان خانه مسکونی آقای ارباب سروشیار جهانگیر اشیدری بود که پس از مرگ دخترش بانو رستم فرخ در آن تغییرات لازم انجام گرفته و آتشکده وقف زرتشتیان شده . بخشی از هزینه این کار از دهش آقایان دینیار موبد رستم مرزبان و خدا رحم جمشید نرسی آبادی ( مقیم بمبئی ) تامین و کار به کوشش آقای منوچهر دادنی رئیس انجمن جوانان زرتشتیان کرمان انجام گرفت .
این آتشکده با آتشی که از آتشکده محله شهر آوردند به روز سروش از ماه شهریور 1293 یزدگردی روشن شد . از سال 1342 تا سال 1349 از دهش آقای رستم کیخسرو و خدابخش سروشیان ( رستم کرمانی مقیم آمریکا ) تالار جشنگاه ساخته و به این مجموعه افزوده شد .
نشانی : خیابان شهدا ( زرسیف ) – خیابان برزو آمیغی – کوچه آتشکده
آتشکده درب مهر :
ساختمان این آتشکده خانه مسکونی آقای هخامنشی بود که وقف زرتشتیان شد . در اواخر دوره ناصر الدین شاه قاجار نخستین آموزشگاه دخترانه با نام مدرسه دخترانه زرتشتیان هخامنشی تاسیس و سپس آتشکده ای در آن راه اندازی شد که امروز خاموش است .
نشانی : خیابان فلسطین کوچه مهر
آتشکده محله شهر :
بنابر روایتهای سینه به سینه زرتشتیان ، آتش ایرانشاه پیش از انتقال به « اودواده » هندو برای حفاظت از یورش بیگانگان به طور پنهانی در این محل نگهداری می شده . در اواخر دوره ناصر الدین شاه قاجار آموزشگاه به دستور کیخسرو در این محل راه اندازی شد . دهها سال پیش این آتشکده خاموش و امروز به طور کامل تخریب شده است .
نشانی : خیابان ابوحامد – کوچه محله شهر
آتشکده قناتغستان :
بنابر روایتهای سینه به سینه زرتشتیان ، آغا محمد خان قاجار گروهی از زرتشتیان یزد را برای کشاورزی به کرمان کوچ داد . این مهاجراین در جوپار ، کوثر خیز و قناتغستان ساکن شدند . ساکنان قناتغستان پیشه موبدی اختیار کردند و آتشکده ای بر پا ساختند و وقفها بر آن نهادند . ده ها سال پیش با مهاجرت زرتشتیان ، آتش این آتشکده به آتشکده کنونی کرمان منتقل شد . این آتشکده در سال 1378 ه . ش کاملاً تخریب شده.
نظرات بسته شده است.